خودروی دنا یکی از خودرو های سدانی است که توسط ایران خودرو تولید می شود. پروژه طراحی دنا که در نمونه های اولیه و کانسپت، NX7 نام داشت در سال 1388 آغاز شد. اولین دستگاه ها از دنا در سال 1393 به دست مشتریان رسید. در سال 1395، دنا پلاس معرفی شد و در سال 1396 دنا پلاس توربو. انتظار می رود در آینده شاهد خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز باشیم.
در این مطلب از اینجاست دات نت قصد داریم به بررسی سه نسخه از خودروی دنا یعنی دنا معمولی، پلاس و پلاس توربو داشته بپردازیم.
دنا معمولی
خودروی دنا براساس سمند توسعه یافته است و در طراحی بیرونی آن می توان المان های فراوانی از سمند را پیدا کرد. وقتی که از کنار به دنا نگاه می کنیم درها و لچکی سمند کاملن مشخص است.
موتور استفاده شده در دنا، موتور معروف EF7 است که 115 اسب بخار توان دارد. دنا از سمند 5.7 سانتی متر بلندتر است. عرض این خودرو با سمند LX و سمند سورن برابر است.
شعار ایران خودرو هنگام عرضه و در تبلیغات دنا “قله ای زير پای شما” است. چه چیزی است که دنا را نسبت به سمند سورن و سمند LX خودروی بهتری می کند؟ دنا از نظر مشخصات فنی دنا برتری محسوسی نسبت به این دو ندارد. اما آپشن های بیشتر و همچنین طراحی به روزتر و زیباتر باعث دلنشین تر بودن آن شده است.
ایران خودرو در دنا سنگ تمام گذاشته و آن را به آپشن ها و امکاناتی چون كروز كنترل، مانيتور تاچ اسکرین، GPS، فرمان با دکمه های کنترل، آینه جانبی برقی، صندلی های برقی، تهویه اتوماتیک و سنسور دنده عقب مجهز کرده است.
دنا پلاس
همانطور که گفتیم فیس لیفت دنا تحت عنوان دنا پلاس در سال 1395 معرفی شد. مهم ترین تفاوت دنا پلاس با دنا در طراحی بیرونی آن است. دنا پلاس از نمای جانبی دیگر شباهتی به سمند ندارد و خطوط جدید خودش را پیدا کرده.
خط کناری خشن تری را بر روی درب ها و یک خط مثلثی بر روی درب عقب شاهد هستیم. شیشه لچکی عقب هم نسبت به دنای معمولی تفاوت دارد.
دنا پلاس در مقایسه با دنا، تفاوتی از نظر فنی ندارد و مشخصات فنی آن یکسان است. اما آپشن ها و جزئیات جدیدی به آن اضافه شده که قیمت دنا پلاس را نسبت به قیمت دنای معمولی بیشتر می کند.
از نظر ایمنی دو کیسه هوا به دنا پلاس افزوده شده و تعداد آن ها به چهار تا رسیده. وقتی به سقف دنا پلاس نگاه می کنیم دو تفاوت نسبت به نوع معمولی این خودرو جلب نظر می کند. یکی وجود سانروف و دیگری آنتن کوسه ای.
در دنا پلاس صندلی ها راننده و شاگرد هر دو تمام برقی بوده و دارای هشت حرکت هستند. به علاوه دوربین دید عقب که به این خودرو اضافه شده کار را برای پارک کردن راحت تر می کند.
نکته دیگر که باید در مورد طراحی خارجی دنا پلاس اشاره کرد آن است که طرح چراغ های جلو و عقب تغییر کرده و به چراغ جلو LED اضافه شده است که قابلیت دی لایت (چراغ روز) را فراهم می کند.
به علاوه قسمت میانی سپر مشکی رنگ شده تا با دنای معمولی تمایز ایجاد کند. دستگیره های در و دور پنجره ها نیز تمام کرومی شده اند.
آپشن دیگری که در دنا پلاس هست و در نسخه قبلی این خودرو نمی توان دید، چراغ روشنايی فضای پايين پا زمان سوار شدن یا چراغ خوش آمد گویی است.
دنا پلاس توربو
ایران خودرو پیش از این از موتور EF7 توربوشارژ در سورن ELX استفاده کرده بود. حال این موتور به دنا پلاس افزوده شده و به آن قدرتی معادل 150 اسب بخار می دهد. این قدرت به نسبت بالا محسوب می شود.
قبل از این که به جنبه فنی دنا پلاس توربو شارژ بپردازیم بگذارید به جزئیات افزوده ای که نسبت به دنا پلاس دارد بپردازیم. در پلاس توربو از رینگ و تایر بزرگ تری استفاده شده و طرح رینگ آلومینیومی پیش فرض فرق می کند.
همچنین طرح سردنده تغییر کرده و فرمان دارای پوشش چرمی با رنگ قرمز است. زیرپایی موکتی نیز دارای مارک توربو و خط دوخت قرمز رنگ است.
نصب سیستم توربو شارژ بر روی دنا پلاس باعث شده توان این خودرو 35 اسب بخار افزایش یابد. شتاب دنا پلاس توربو نیز به طور محسوسی از دنا پلاس ساده بالا تر است. در دنا پلاس توربو حجم موتور ثابت مانده و توان و شتاب آن افزایش پیدا کرده.
موتور توربو از نظر مصرف کم تر و شتاب بیشتر نسبت به موتور های تنفس طبیعی برتری دارد اما تعمیر آن با دردسر بیشتری مواجه است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک و آینده دنا
ایران خودرو در توسعه گریبکس اتوماتیک برای دنا پلاس با شرکت پانچ بلژیک همکاری داشته است و انتظار می رود در آینده شاهد خودروی دنا با دنده اتوماتیک نیز باشیم.
دنا و دنا پلاس با استقبال خوبی مواجه شده و در رنج قیمتی خودشان جزو بهترین ها محسوب می شوند. مزیت هایی مثل آپشن های فراوان، طراحی به روز و ارزش به نسبت قیمت در دنا قابل تقدیر است ولی معایبی مثل کیفیت مونتاژ و توانایی های فنی این خودرو با انتقاداتی مواجه شده است.
دنا می تواند بنیان خوبی برای توسعه طیف جدیدی از محصولات ایران خودرو باشد که هویت مشخص خودشان را داشته باشند. ایران خودرو می تواند با بهبود طراحی دنا به خصوص در قسمت چراغ های عقب، به روز کردن جنبه های فنی دنا و افزایش کیفیت تولید آن رضایت خریداران را نسبت به این خودرو بیش از پیش جلب کند.
در صورتی که روند تغییرات و بروزرسانی های خودرو های داخلی سرعت بیشتری به خود بگیرد و عرضه ی نسخه های جدید گسترده تر شود، شاید بتوانیم شاهد حضور خودرو های ایرانی در بازار جهانی باشیم.
مشخصات فنی دنا پلاس
موتور:
4 سیلندر EF7
حجم موتور:
1.7 لیتر
توان موتور:
115 اسب بخار
گشتاور:
157 نیوتون متر
حداکثر سرعت:
190 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت:
13.5 ثانیه
وزن خودرو:
1258 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی:
7.9 لیتر
مشخصات فنی دنا پلاس توربو
پیشرانه:
EF7 TC
حجم موتور:
1.7 لیتر
قدرت موتور:
150 اسب بخار
گشتاور:
215 نیوتون متر
حداکثر سرعت:
205 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت:
10 ثانیه
وزن:
1262 کیلوگرم