کمپانی خودروسازی گریت وال چین از سال 2003، خودرو هایی با نام هاوال تولید می کرد. تا این که در سال 2013، مارک هاوال به یک برند جداگانه تبدیل شد. هاوال اکنون پرفروش ترین شاسی بلند های چین را تولید می کند و بازار های خود را به کشور هایی مثل استرالیا، نیوزلند، مالزی، روسیه و آفریقای جنوبی نیز توسعه داده است.
HAVAL تخصص خود را تولید SUV های لوکس قرار داده است و هیچ سبک دیگری مثل هاچبک یا سدان تولید نمی کند.
یکی از نکات جالب توجه درباره شاسی بلند های این کمپانی اعتبار بالای آن نسبت به سایر خودرو های چینی در بازار جهانی است و به گفته کسانی که خودرو های این کمپانی را بررسی کرده اند، کیفیت آن ها نیز بالاتر است.
طیف محصولات HAVAL از شاسی بلند جمع جور H2 شروع می شود و تا شاسی بلند بزرگ هاوال H9 ادامه دارد. در این بین SUV اسپرت هاوال H6 و شاسی بلند لوکس H8 را نیز داریم.
خودرو های HAVAL توسط گروه بهمن در ایران عرضه خواهد شد. بازه قیمتی اولیه اعلام شده برای طیف محصولات هاوال در ایران، 80 تا 200 میلیون اعلام شده. اما به نظر می رسد برچسب قیمتی این خودرو ها بیشتر از این باشد.
ارزیابی کلی از برند هاوال و ماشین های آن
به نظر می رسد بهمن موتور انتخاب خوبی برای عرضه در ایران انجام داده است. بعد از این که تعرفه های واردات خودرو افزایش یافت، بخش زیادی از خودرو های اروپایی، کره ای و ژاپنی از دسترس مردم عادی خارج شد. با توجه به خلوت شدن بازار در بازه 100 تا 200 میلیون تومان، هاوال احتمال موفقیت بسیار بالایی دارد.
هدف گریت وال، تولید برندی مستقل و ایجاد ذهنیتی خوب در بازار های جهانی بوده است. برندینگ هاوال از جهاتی جالب توجه و ستودنی و از جهاتی بیش از حد انجام شده. چراکه می بینیم روی جلو پنجره خودرو، پشت خودرو و حتی ستون C خودرو، کلمه HAVAL نوشته شده است.
آنچه در مجموع از رسانه های استرالیایی، نیوزلندی و چینی بر می آید، کیفیت خوب خودرو های HAVAL است. این خودرو ها از نظر کیفیت یک سر و گردن از رقبای هموطن خود بالاترند. مشخصات فنی آن ها هم، حداقل روی کاغذ امیدوار کننده بوده و نوید توانایی فنی خوبی را می دهد.
انتظار می رود در صورت عرضه گسترده هاوال در ایران توسط گروه بهمن، استقبال خوبی از آن صورت بگیرد. چراکه از یک طرف این خودرو ها به طور کلی کیفیت خوبی دارند و از طرفی خریدران نسبت به بهمن خودرو ذهنیت خوبی دارند.