از رنو کوئید به عنوان جایگزین پراید یاد شده ودر این مطلب از اینجاست دات نت، قصد داریم به بررسی رنو کوئید / renault kwid و مشخصات فنی، قیمت، مزایا و معایب، امکانات، ایمنی، موتور، تصاویر و… آن بپردازیم.
رنو کوئید را قرار است سایپا تولید کند. آنطور که گفته شده مقصود آن است که این خودرو به عنوان “جایگزین” جدید پراید در ایران به فروش برسد. البته مشخص نیست آیا تیبا، ساینا و کوییک جزو جایگزین های پراید به حساب می آیند یا نه.
ماشین کوئید در حال حاضر در کشور های هند و برزیل تولید می شود. فروش این خودرو در کشور هند به نسبت خوب است و در تیپ ها و مدل های مختلفی عرضه می شود اما در برزیل فروش آن کم تر است.
مدل های هندی و برزیلی رنو کوئید در کلیت با هم شباهت هایی دارند اما در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند مثل طرح محافظ کنار درب یا این که برای مثال کوئید هندی دارای کیلومتر شمار دیجیتالی و کوئید برزیلی دارای کیلومتر شمار عقربه ای است.
وقتی که اخبار مربوط به جایگزینی کویید با پراید را می خوانیم، آدم یاد زمانی می افتد که تندر 90 قرار بود وارد بازار ایران شده و جایگزین پیکان شود! تازه قرار بود 20 درصد تندر 90 های تولید ایران به خارج از کشور صادر شود.
بررسی: کراس اوور نمای به روز و ارزان
کوئید را به سختی می توان در دسته بندی کراس اوور ها قرار داد اما می توان آن را کراس اوور نما نامید. یکی از نکات مثبت اصلی کویید فضای داخلی جادار آن است. به علاوه صندوق عقب آن 300 لیتر حجم دارد که برای یک خودروی کامپکت بسیار چشمگیر محسوب می شود.
کوئید خودرویی شهری است اما به لطف ارتفاع و تعلیق آن تا حدی از پس خیابان های غیر استاندارد بر می آید. ایمنی کوئید در حد متوسط است و نباید از آن توقع بسیار داشت. نسخه برزیلی کوئید در تست خودروی آمریکای لاتین موفق به دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی شده است.
یکی از ایرادات و معایب کوئید که در نشریات مختلف هندی گفته شده، کیفیت مونتاژ و قطعات آن است.
وضعیت این خودرو از نظر فنی نیز تعریف چندانی ندارد و از یک موتور 3 سیلندری 66 اسب بخاری در آن استفاده شده. که نمی توان از آن توقعی جز مصرف سوخت کم داشت وگرنه از نظر شتاب و عملکرد بسیار ضعیف است.
طراحی بیرونی کوئید و خطوط استفاده شده در آن کاملن به روز و متوازن است. طراحی داخلی نیز به نسبت خوب طراحی شده و انتظارات خریدار را برآورده می کند.
آیا کوئید جایگزین پراید می شود؟
بگذاریدخیالتان را راحت کنم! رنو کویید نمی تواند جایگزین پراید شود. به چند دلیل. ابتدا این که تولید خودروی صفر با قیمت پراید در اکثر نقاط جهان عملن غیرممکن است. (و البته که این نکته مایه افتخار نیست.)
به دلیل پایین آمدن ارزش پول ایران، 22 میلیون تومان (قیمت پراید معادل دلاری بسیار پایینی پیدا کرده. 22 میلیون تومانی که زمانی معادل 22 هزار دلار بود، الان به کم تر از 5 هزار دلار سقوط کرده. این درحالیست که قدرت خرید خودرویی در کشور ما چندان بالا نیست و برای خیلی از مردم 22 میلیون تومان هم مبلغ بالایی محسوب می شود.
اکنون در بسیاری از نقاط اروپا و آمریکا، حداقل قیمت خودرو صفر 12 هزار دلار است. زمانی که دلار در ایران هزار تومان بود هم این حداقل 12 هزار دلار بود و اکنون بعد از چند سال که دلار صعود فراوانی داشته، باز هم این کف 12 هزار دلار است.
البته تولید خودرو های صفر با قیمت پراید یا کم تر از پراید در کشور هایی مثل هند و چند کشور پرتراکم دیگر ممکن است. اما باید به این نکته توجه داشت که استاندارد خودرویی در کشور هایی مثل هند، از ایران پایین تر است و خودروساز می تواند قید کولر و ایربگ، ABS و… را بزند! (مثل مدل پایه تاتا نانو)
قیمت رنو کوئید
نسخه هندی رنو کوئید در ایران تولید نخواهد شد، بلکه باید انتظار نسخه برزیلی آن را بکشیم. چراکه در نسخه های هند برخی تجهیزات اولیه وجود ندارد و نمی تواند استاندارد 85 گانه ایران را پاس کند.
نسخه برزیلی بیش از 9 هزار دلار قیمت دارد و نسخه هندی بین 3 تا 5 هزار دلار. البته باید توجه داشت که نسخه برزیلی دوگانه سوز است. هم می توان در آن بنزین ریخت هم اتانول. به علاوه دارای 4 ایربگ است.
البته توجه کنید! کوئید های فول آپشنی که در بسیاری از تصاویر در اینرنت می بینید وبرای مثال خود در داخل دارای مانیتور تاچ اسکرین هستند، در برزیل معادل 12 هزار و 102 دلار قیمت دارند. وگرنه کوئید های 9 هزار دلاری، رادیو و کولر هم ندارند.
مشخصات فنی کوئید
نوع موتور: 1 لیتری 3 سیلندری
حجم موتور: 999 سی سی
قدرت موتور: 66 اسب بخار
گشتاور: 91 نیوتون متر
گریبکس: 5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی: 3.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد:
طول: 3679 mm
عرض: 1579 mm
ارتفاع: 1478 mm
عکس ها