جف بزوس، رییس شرکت آمازون، علاقه زیادی به ورود به خانه های مردم دارد! الکسا، دستیار صوتی آمازون، جای خودش را در بین خانواده های آمریکایی پیدا کرده است. آمازون همچنین طرحی برای تحویل کالا بدون حضور فرد دریافت کننده، ارائه کرده است.
حال گزارش ها حاکی از این است که این شرکت به دنبال ساخت یک ربات خانگی است. نام پروژه ربات خانگی آمازون، Vesta نام دارد. این ربات ممکن است تا سال 2019 عرضه شود.
جزئیاتی که تا الان از این پروژه می دانیم:
1- وستا نام یک خدای باستانی رومی است، که الهه خانه و خانواده بود.
2- پروژه ربات خانگی وستا چندین سال است که در شرکت آمازون در جریان است. اما آمازون تازگی به این پروژه سرعت بخشیده و به دنبال استخدام مهندس نرم افزار شاخه رباتیک و مهندس سنسور است.
3- بازار ربات های خانگی پیش از این دارای عرضه کنندگان و خریداران خود بوده است در نتیجه آمازون اولین شرکتی نیست که دست به عرضه یک ربات خانگی می زند.
4- در کشوری مثل ژاپن بازار ربات های انسان نما و ربات های پرستار، داغ است. در برخی از خانه های سالمندان ربات های پرستار به کار گرفته شده اند.
5- پیش از این در آمریکا ربات های خانگی مثل Jibo و Kuri عرضه شده اند اما استقبال چندانی از آن ها به عمل نیامده است. اما آمازون به واسطه شبکه بزرگ فروش خود و قدرت تبلیغاتی بالایی که دارد خواهد توانست تعداد زیادی از ربات های خود را به فروش برساند.
سایت Venture Beat به پیش بینی امکاناتی که ربات آمازون خواهد داشت پرداخته است. در این پیش بینی مواردی مثل هوش احساسی، سیستم تشخیص چهره، سیستم تشخیص اشیاء، تحویل کالا و امکان مصاحبت و هم نشینی به چشم می خورد.
هوش احساسی: شرکت آمازون، به توسعه سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص حالات احساسی کابران پرداخته است. این سیستم با توجه به لحن فرد و واکنش های او، حالت احساسی انسان ها را درک می کند.
تشخیص چهره: سیستم های تشخیص چهره در سال های اخیر پیشرفت فراوانی داشته اند. ترکیب این سیستم ها با ربات ها به آن ها توانایی بالا در تشخیص افراد و تمایز صاحب خود از دیگر انسان ها می دهد.
در صورت همه گیر شدن ربات های آمازون چه نفعی به این شرکت خواهد رسید؟ شاید در ابتدا تصور کنیم تنها نفع این شرکت از ربات های خانگی خود، سود حاصل از فروش آن ها خواهد بود. اما ممکن است آمازون حتی این ربات ها و گجت های دیگر خود را با قیمتی بسیار پایین به فروش برساند.
اطلاعاتی که ربات مذکور از فضای خانه جمع آوری می کند و تشخیص احساسات و خواسته ها افراد یک خانواده، به آمازون در پیشنهاد و فروش کالا های دیگر به آن ها کمک می کند. از طرفی دیگر سیستم تحویل آمازون نیز پیشرفت خواهد کرد، چراکه ربات ها می توانند کالای سفارش داده شده را از دم در تحویل بگیرند.
در مجموع همه گیر شدن این ربات ها توانایی عظیمی به شرکت آمازون برای جمع آوری اطلاعات شخصی تازه ای از کابران خواهد داد. اطلاعاتی که شاید پیش از این به دست آوردن آن ها چندان آسان نبود.