کشور سوئد به عنوان یکی از مرفه ترین کشور های جهان شناخته می شود و به خدمات دولتی باکیفیت آن و رتبه بالایش در رده بندی های مختلف جهانی شهره است. اما یکی دیگر از چیز هایی که همیشه درباره سوئد قابل توجه بوده، صنعت و تکنولوژی آن است. برند های سوئدی مثل IKEA، اسپاتیفای، H&M، اریکسون و اسکایپ در حال شکل دادن به جهان ما هستند.
سوئد با وجود جمعیت کم تر از 10 میلیون نفر، از کشورداری گرفته تا تکنولوژی، نوآوری ها و دستاورد های قابل توجهی داشته است. در این مطلب از اینجاست دات نت قصد داریم به بررسی صنعت خودروسازی سوئد و تاریخچه آن بپردازیم. و نگاهی کلی به بازار خودرو در این کشور داشته باشیم.
صنعت خودروسازی سوئد از نظر خودرو های سواری محدود به ولوو و چندین استارت آپ کوچک خودرو های الکتریکی است. این کشور یکی از مهم ترین تولید کننده های خودرو های سنگین و کامیون در جهان است. همه اسم کامیون های اسکانیا یا ولوو حداقل یکبار به گوششان خورده.
شرکت کوئنیگزگ یکی از شرکت های خودروسازی سوئدی است که در زمینه ی طراحی و تولید سوپر اسپرت ها تخصص دارد و رکورد های جهانی فراوانی را جا به جا کرده است.
درآمد صنعت خودروسازی سوئد با توجه به کم جمعیت بودن این کشور، به شدت به صادرات تکیه دارد. 85 درصد خودرو های سواری سوئدی و 95 خودرو های سنگین تولید این کشور در خارج از سوئد فروخته می شوند. صنعت خودرو بخش مهمی از اقتصاد سوئد را تشکیل می دهد. در سال 2011، گزارش شد که بیش از 110 هزار سوئدی در این صنعت مشغول به کارند.
تاریخ ساخت اولین خودروی سوئدی به سال 1892 بر می گردد. این خودرو که با بخار کار می کرد، به دست برادران سیدرهولم ساخته شد. اما چندی نگذشت که این خودرو در اولین تصادف خودرویی تاریخ سوئد نابود شد. اما برادران سیدرهولم تسلیم نشدند و نسخه دوم خودرو بخاری خود را ساختند. نسخه دوم خودروی بخاری سیدرهولم در موزه شهر اسکوروپ سوئد نگه داری می شود.
در سال 1898، کشتی سازی به نام گوستاو اریکسون (ربطی به شرکت معروف اریکسون ندارد)، به سفارش شرکت ریلی وابیس، خودرویی با موتور درونسوز طراحی کرد. اریکسون این خودرو را تا سال 1902 بهبود بخشید و توسعه داد تا آن که وابیس تولید اتومبیل ها را از این سال آغاز کرد. شرکت وابیس در سال 1911 در اسکانیا ادغام شد.
کمپانی ابزارآلات اطلس که از سال 1873 تا به الان پابرجاست، در سال 1900 سفارش طراحی یک خودرو الکتریکی داد. نسخه پروتوتایپ این خودرو توسط فردی به نام هارالد هاکانسون طراحی شد اما هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
شرکت اسکانیا توسط گروهی از کارآفرینان محلی در سال 1900 تاسیس شد. این شرکت که کار خود را از تولید دوچرخه آغاز کرده بود، به سرعت توسعه پیدا کرد و در سال 1902 اولین اتومبیل خود را عرضه کرد. بعد از ادغام اسکانیا و وابیس در سال 1911، شعبه اسکانیا-وابیس در شهر سودتلیا، اتومبیل و وانت تولید می کرد در حالیکه شعبه آن در شهر مالمو، به تولید خودرو های سنگین می پرداخت.
شرکت آهن آلات تیداهولم که سابقه آن به قرن 1700 باز می گشت تصمیم به ساخت خودرو گرفت. اولین وانت تیداهولم در سال 1903 عرضه شد و اتوبوس ها و سایر خودرو های سنگین این کمپانی تا زمان انحلال آن در سال 1934، محبوبیت فراوانی داشت.
شرکت ساب پیشینه ی مهمی در عرصه تولید تجهیزات نظامی و امنیتی دارد. اما خودروسازی این شرکت شاید برای خیلی ها نام آشنا تر باشد. تولید خودرو های ساب پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1940 میلادی آغاز شد. تولید خودرو های ساب ادامه داشت تا آن که در سال 2000، شاخه خودرویی این برند به جنرال موتورز فروخته شد. بعد از این که جنرال موتورز دچار مشکلات مالی فراوان شد، خودروسازی ساب در سال 2011 اعلام ورشکستگی کرد.
شرکت ساب در سایت خود تاکید دارد که شاخه صنایع دفاعی این کمپانی از سال 1937 تا به الان به خوبی پابرجاست، اما شاخه خودروسازی آن به کلی منقرض شده است.
از دهه 50 میلادی، تیراژ کامیون های صادراتی اسکانیا و ولوو به شکل چشمگیری افزایش یافت. به علاوه صادرات خودرو های سواری ساب و ولوو به بازار گسترده آمریکا آغاز شد.
اگر بخواهیم میزان محبوبیت برند های خودرویی سوئدی را در خود این کشور بسنجیم می توان به آمار فروش در سال های اخیر نگاه کرد. پرفروش ترین خودرو سال 2017 در سوئد، ولوو xc60 بوده است. پرفروش ترین ها بعد از آن به ترتیب ولوو V90، فولکس گف، فولکس پاسات و ولوو V60 بوده است. پس می بینیم از میان 5 خودروی پرفروش سوئد، سه مدل از ولوو و دو مدل از فولکس واگن آلمانی است. فولکس واگن برندی است که در کشور هایی مثل فرانسه، ایتالیا و سوئد که صنعت خودروی خودشان را دارند، باز هم بسیار محبوب است.
پرفروش ترین مارک های خودرویی در سوئد به ترتیب شامل ولوو، فولکس واگن، کیا، تویوتا، بی ام و، آئودی و بنز است. تعداد خودرو های فروخته شده در سوئد بین سال های 2008 تا 2016، بین 213 تا نزدیک به 372 هزار نفر در نوسان بوده است.