بی ام و یکی از بهترین خودروسازان آلمانی است و طرفداران دوآتشه خودش را دارد. ماشین های بی ام و با وجود لوکس بودن و قیمت بالا پرفروش اند. این کمپانی دوازدهمین شرکت تولید کننده وسایل نقیله در جهان است.
نام BMW مخفف عبارت “Bayerische Motoren Werke” می باشد، که این عبارت در آلمانی به معنای صنایع موتوری باواریا است. تلفظ آن در فارسی به شکل ب ام و و بی ام دبلیو نیز انجام می شود.
در این مطلب از اینجاست دات نت قصد داریم به بررسی 20 حقیقت جالب و هیجان انگیز پیرامون بی ام و بپردازیم:
1- مینی که خودرویی انگلیسی است، در حال حاضر تنها یک مارک محسوب می شود و تمامی حقوق آن به بی ام و تعلق دارد. خودرو های انگلیسی رولرزویس نیز از زیرمجموعه های BMW به حساب می آیند.
2- یکی از قدرتمندترین موتور های BMW، پیشرانه 12 سیلندری S70/2 است. این موتور 6.1 لیتری که 618 اسب بخار قدرت دارد، در هیچ یک از ماشین های خود بی ام و استفاده نشده. اما مک لارن F1 های تولیدی بین سال 1993 تا 1998 میلادی از این موتور بهره می برند.
3- مقر اصلی بی ام و در شهر مونیخ آلمان بوده و در طراحی ساختمان آن، از موتور های 4 سیلندر ب ام و الهام گرفته شده است. خودرو های BMW سال ها است از موتور های 6 سیلندر بهره می گیرند اما بخش عظیمی از میراث این کمپانی بر موتور های 4 سیلندر بنا نهاده شده.
4- مجموعه BMW، تعداد رولزرویس های تولید شده در سال را از 692 عدد در سال 2005، به 3848 عدد در سال 2015 رساند، به همین خاطر بعضی این مجموعه را به از بین بردن کمیاب و خاص بودن رولزرویس متهم کرده اند.
5- بی ام و فعالیت خودش را با تولید هواپیما آغاز کرد. در سال 1919 و با پایان جنگ جهانی اول، آلمان به عنوان بازنده جنگ قرارداد ورسای را امضا کرد. به موجب این قرارداد آلمان از تولید هواپیمای جنگی و موتور هواپیما جنگ منع شد. با این اتفاق، بی ام و به تولید موتورسیکلت و بعد خودرو رو آورد.
6- اولین موتورسیکلت این شرکت توسط خود این شرکت طراحی نشده بود، بلکه موتورسیکلتی انگلیسی از آستین بود که با برند ب ام و تولید می شد.
7- اولین خودروی الکتریکی بی ام و در سال 1972 ساخته شد. این خودرو BMW 1602e نام داشت و از یک موتور الکتریکی 43 اسب بخاری بهره می برد. این خودرو به طور محدود و فقط در المپیک مونیخ استفاده شد و موتور آن تنها 20 دقیقه شارژ نگه می داشت.
8- در اواخر دهه 70 میلادی بی ام و و لامبورگینی تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر خودرویی سوپراسپرت طراحی و تولید کنند، اما لامبورگینی لحظه آخر خودش را از پروژه بیرون کشید. نتیجه کار BMW M1 بود. این خودرو در طراحی کلی شباهت فراوانی به لامبورگینی دارد اما جلوپنجره آن با هویت بی ام دابلیو طراحی شده.
9- لوگوی بی ام و ربطی به پره های هواپیما ندارد و رنگ آبی و سفید آن پرچم ایالت باواریای آلمان را نمایندگی می کنند.
10- جلوپنجره دو تکه بی ام و که به طور سنتی در خودرو های این کمپانی استفاده می شود به “کیدنی گریل” معروف است. قدمت استفاده از این سبک جلوپنجره در خودرو های بی ام دبلیو به سال 1933 بر می گردد. این طراحی خاص است که خودرو های این کمپانی را از ده ها متر دورتر قابل شناسایی می کند.
11- ب ام و علاوه بر تولید خودرو و ماشین، طراحی داخلی هواپیما و قطار نیز انجام می دهد.
12- بنز، در سال 1959 سعی کرد بی ام و را تصاحب کند. ب ام و با وجود قرار داشتن در لبه ورشکستگی در برابر این اتفاق مقاومت کرد و در نهایت با یافتن سرمایه گذار جدید، از بحران نجات یافت.
13- بحران پس از جنگ جهانی اول و ممنوعیت تولید هواپیما در آلمان، باعث شد BMW برای مدتی به تولید وسایل آشپزخانه و ماهیتابه روی بیاورد.
14- بی ام و هنوز قطعات اصلی و جانبی قدیمی ترین محصولاتش را نیز تولید می کند. اسم این پروژه “طرح کلاسیک بی ام و” است. برای مثال می توان حتی گریبکس موتورسیکلت های زمان جنگ جهانی دوم ب ام و را سفارش داد. در سال 2013، عده ای از مهندسان با خرید آنلاین قطعات، یک بی ام و 1976 را کاملن از صفر ساختند.
15- قطعات خودرو های بی ام و مثل قطعات لگو می مانند! در این حد که می توان برخی قطعات نسل های مختلف این خودرو ها را با یکدیگر جا به جا کرد.