در طول تاریخ صنعتی آمریکا، شاهد برندهای بیشمار خودرویی بوده ایم. برندهایی که طرفداران خاص خودشان را پیدا کردند، اما در تجارت شکست خوردند. ماشین هایی مثل پلیموث، مرکوری، پونتیاک، الدزمبیل و هامر. در این مطلب از اینجاست دات نت می خواهیم به این برند ها بپردازیم.
پلیموث
پلیموث در سال ۱۹۲۸ میلادی پایه گذاری و در سال ۲۰۰۱ منحل شد. صاحب این برند کرایسلر بود و بعد از انحلال در این شرکت ادغام شد. هدف پلیموث تولید خودرو های ارزان قیمت و سطح پایین بود. خودرو های پلیموث تا دهه 90 میلادی در سطح بالا به فروش می رسیدند تا این که این برند شکست خورد و مدل های باقی مانده آن تحت مارک دوج یا کرایسلر به فعالیتشان ادامه دادند.
مرکوری
مرکوری خودرو های فورد با امکانات لوکس تر تولید می کرد. لینکلن نیز همین فعالیت را داشته و دارد اما هدف مرکوری پر کردن فاصله قیمتی بین نسخه های فورد و لینکلن بود. آخرین دستگاه مرکوری در سال 2011 تولید شد. فورد هنوز صاحب برند مرکوری است و مدارک آن تا 2025 اعتبار دارد.
پونتیاک
پونتیاک از آن برند هایی بود که هیچکس فکرش را نمیکرد منقرض شود. در ایران هم اکنون بعضی از نسخه های قدیمی پونتیاک یافت می شود: پونتیاک گرند پریکس، پونتیاک ترانس ام، پونتیاک پاریزین و پونتیاک فایربرد. صاحب اصلی برند پونتیاک جنرال موتورز بود. پونتیاک در دهه ۱۹۲۰ به عنوان نسخه گران قیمت تر خودرو های جنرال موتورز شروع به کار کرد. فعالیت پونتیاک در نهایت در سال ۲۰۱۰ متوقف شد. یکی از به یادماندنی ترین خودروهای پونتیاک، خودرو آزتک است. این خودرو که طراحی عجیب و غریبی داشت جزو لیست زشت ترین و بدترین خودروهای تاریخ قرار گرفت.
الدزمبیل
اولدزمبیل یا الدزمبیل یکی دیگر از برند های جنرال موتورز است. این برند با وجود داشتن تاریخچه غنی از سال 1897 در نهایت در سال 2004 بعد از 107 سال از بین رفت. الدزمبیل هنگام انقراض پرسابقه ترین مارک خودرویی آمریکا و یکی از قدیمی ترین مارک های خودرویی جهان محسوب می شد. با وجود موفقیت نسبی این برند در میانه دهه 90 میلادی، آغاز قرن بیست ویکم برای آن شگون نداشت. سقوط آزاد الدزمبیل از سال 2000 شروع شد و در نهایت در سال 2004 تولید تمامی خودرو های آن متوقف شد. در حال حاضر برخی از نسخه های قدیمی الدزمبیل را می توان تک و توک در خیابان های ایران دید: نسخه هایی مثل کاتلاس (کاتلس) ، سیرا، ریجنسی و امگا.
هامر
برند هامر عمر کوتاهی داشت. جنرال موتورز در سال 1992، شروع به تولید نسخه غیرنظامی شاسی بلند ارتش آمریکا تحت عنوان هامر H1 کرد. خودرو های هامر ابعاد بسیار بزرگ و طراحی جالبی داشتند. در نهایت با بحران اقتصادی اواخر دهه 2000 میلادی، جنرال موتورز تولید خودرو های هامر را برای همیشه متوقف کرد.