هربار که پشت فرمان می نشینیم، خطر تصادف ما را تهدید می کند. هرچقدر هم یک راننده “حرفه ای” باشید، باز هم ممکن است قربانی تصادف رانندگی شوید.
البته حرفه ای بودن به معنای انجام حرکات خطرناک نیست! افرادی که تهاجمی رانندگی می کنند حتی اگر خود به خطر نیفتند، جان و مال بقیه رانندگان و سرنشینان را به خطر می اندارند. بنابراین راننده بد راننده ای نیست که احتیاط می کند، بلکه راننده ای است که درک درستی از محیط جاده و خیابان ندارد و نحوه تعامل با سایر خودرو ها و رانندگان را بلد نیست.
در این مطلب از اینجاست می خواهیم به نشانه های راننده های بد و اشتباهات رانندگی بپردازیم:
۱- راهنما نزدن
هنگام رانندگی هر چه قابل پیش بینی تر باشید، احتمال تصادف شما کاهش می یابد. همانطور که وقتی شما بتوانید حرکت بعدی خودرو های اطراف را پیش بینی کنید، بهتر می توانید در مورد جهت و سرعت خود تصمیم بگیرید. وقتی که ناگهانی لاین عوض می کنید یا ناگهانی وارد خروجی بزرگراه ها می شوید، انتظارات تصادفات مهیب را نیز داشته باشید. راهنما زدن باعث می شود رانندگان دیگر بهتر بتوانند حرکت شما را پیش بینی کنند، در نتیجه احتمال تصادف به شدت کاهش می یابد.
۲- غوطه خوردن میان لاین ها
غوطه خوردن میان لاین ها یعنی حرکت نکردن بین خطوط. بی توجهی به لاین های خیابان و جاده می تواند تبعات تلخی به همراه داشته باشد. لاین ها جریان ترافیک را کنترل و مشخص می کنند. وقتی که خودرویی بین خطوط حرکت نکنند، دو مشکل عمده ایجاد می شود:
الف) سردرگمی راننده پشتی: وقتی که به جای قرار گرفتن بین دو لاین روی یکی از خط ها حرکت می کنید، خودروی پشتی که در حال رعایت قانون و حرکت بین خطوط است دو انتخاب بیشتر ندارد. یکی از انتخاب ها ادامه حرکت در لاین خود است که این باعث می شود دو خودرو بیش از حد به یکدیگر نزدیک شوند و خطر تصادف زیاد شود.
ب) ایجاد ترافیک: انتخاب دوم راننده پشتی می تواند این باشد که سرعت خود را کاهش دهد و پشت شما حرکت کند. که این کار به صورت دومینو وار باعث ایجاد ترافیک می شود.
۳- لایی کشیدن
در حالی که راهنما نزدن یا حرکت نکردن بین خطوط ممکن است از سر ناآگاهی یا حواس پرتی باشد، لایی کشیدن یکی از بزرگ ترین حماقت هایی است که یک راننده می تواند انجام دهد.
بعضی از رانندگان با تصور این که می توانند از جریان بزرگراه جلو بیفتند، از میان خودرو ها به میان خودرو های دیگر رفته و مدام لاین عوض می کنند. اما تحقیقات نشان داده که این تصور اشتباه است و لایی کشیدن باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد نمی شود.
سبقت خطرناک و زیگزاگ از میان خودرو ها هم جان سرنشینان خودرو متخلف و هم جان سرنشینان حداقل دو خودرو دیگر را در خطر قرار می دهد. تئوری سبقت مجاز بر اساس سرعت و جهت ثابت سایر خودرو ها است. وقتی که کار غیر قابل پیش بینی انجام می دهید، خودرو های اطراف نمی توانند سرعت و جهت خود را تنظیم کنند و در نتیجه احتمال تصادف مرگبار بالا می رود.
شما نیز هنگام سبقت فرض را بر سرعت و جهت یکنواخت خودرو های اطراف می گذارید. اما وقتی که لایی می کشید، اگر خودرو جلویی و یا خودرو کناری کوچکترین تغییری در سرعت خود دهند و یا کمی به راست یا چپ حرکت کنند، کارتان تمام است!
برخی افراد با تصور این که راهنما زدن کافی است اقدام به لایی کشیدن می کنند. همیشه هنگام تغییر جهت باید راهنما زد، ولی این کار هنگام سبقت های متوالی و مارپیچی کمک چندانی به کاهش تصادف نمی کند. چون ممکن است در نقطه کور راننده دیگر باشید. به علاوه فضای کافی برای حرکت شما وجود ندارد. و نکته آخر آن که وقتی مداوم لاین عوض کنید، به طور کلی تنظیم سرعت سایر خودرو ها و جریان کلی ترافیک را بر هم می زنید.
۴- سپر به سپر کردن در سرعت های بالا
سپر به سپر کردن و به طور کلی بیش از حد نزدیک شدن به سایر خودرو ها به شکل پرواضح و منطقی خطر تصادف را افزایش می دهد. هر چقدر هم در کنترل ترمز و گاز ماهر باشید باز هم نمی توانید از احتمال بالای تصادف هنگام سپر به سپر کردن قصر در بروید! با یک ترمز ناگهانی خودروی جلویی تصادف اتفاق می افتد.
نزدیک شدن به سایر خودرو ها از کنار و یا به صورت گوشه به گوشه حتی از سپر به سپر کردن خطرناک تر است. به دلیل این که نتیجه برخورد به صورت گوشه به گوشه در سرعت های بالا رندوم و غیر قابل پیش بینی است. هنگام تصادف پشت به پشت احتمال چرخ زدن خودرو ها پایین است، اما هنگام تصادف گوشه به گوشه یا زمانی که دو خودرو از کنار برخورد کنند، خودرو ها به احتمال زیاد چرخ می زنند و چندین خودروی دیگر نیز در تصادف درگیر می شوند.
بعضی ها در لاین های سرعت اتوبان ها ماشین خود را بیش از حد به ماشین جلویی نزدیک کنید و پشت سر هم چراغ می زنند. این کار می تواند باعث ایجاد استرس در راننده جلویی شود. در نتیجه اگر راننده جلویی ترمز ناگهانی کند یا بدون توجه به لاین کناری تغییر جهت دهد، تصادفی مهیب رخ می دهد!
۵- ترمز بیهوده
همانطور که گفتیم پیش بینی پذیری در کاهش خطر تصادف بسیار اهمیت دارد. پیام و سیگنالی که چراغ ترمز به راننده عقبی می دهد، بسیار اهمیت دارد. ترمز بیهوده باعث می شود خودرو های پشتی در تنظیم سرعت خود دچار مشکل شوند.
۶- پارک کنار بزرگراه ها
اگر با خودروی خود کنار بزرگراه پارک کنید با پارک کردن در لاین سرعت تفاوت چندانی ندارد! تصور کنید چند صد متر عقب تر در همان لاینی که ایستاده اید، خودرویی با حداکثر سرعت مجاز بزرگراه در حال حرکت است.
جلو راننده در حال حرکت باز است و فرد مذکور روحش هم خبر ندارد کمی جلوتر یک مانع بزرگ در لاین وجود دارد. وقتی که راننده خودرو در حال حرکت با خودرو ایستاده یا پارک شده شما کنار بزرگراه رو به رو شود، در تعداد ثانیه های محدود، گزینه های محدودی پیش روی خود دارد.
راننده در حال حرکت یا با خودروی شما برخورد می کند، یا مجبور به ترمز ناگهانی و یا مجبور به تغییر لاین ناگهانی می شود. در هر یک از سناریو ها احتمال تصادف و خسارت جانی به دو خودرو درگیر در تصادف بالاست. مشکل آنجا چند برابر می شود که در این گونه تصادف ها خودرو های اطراف نیز به احتمال زیاد درگیر خواهند شد.
بنابراین پیاده یا سوار کردن مسافر کنار بزرگراه ها و آزادراه و یا ایستادن به هر دلیل دیگر، می تواند یکی از اشتباهات مرگبار رانندگی باشد.
۷- دنده عقب رفتن کنار جاده ها و بزرگراه ها
دنده عقب رفتن کنار بزرگراه همه خطرات پارک کردن را دارد و به آن صد ها خطر دیگر افزوده می شود. رد کردن خروجی بهتر از کشته شدن در کنار جاده یا بزرگراه است. با توجه به گزارشات متعدد در مورد تصادفات مرگبار بر اثر دنده عقب رفتن کنار بزرگراه ها، انجام این کار عملا به مانند خودکشی است. به علاوه جان بقیه را به شدت به خطر می اندازد.
به عنوان نمونه ای از ده ها گزارش اخیر در مورد تصادفات مرگبار دنده عقب در بزرگراه و آزادراه می توان به حادثه بزرگراه یاسینی، تصادف آزادراه کرج-قزوین و حادثه اتوبان زنجان تبریز اشاره کرد.
این بود بخشی از اشتباهات رانندگی که می تواند منجر به تصادف شود. امیدواریم شما با اجتناب از این موارد از تصادف و خسارات مالی و جانی در امان باشید. همه ما باید ایمن رانندگی کنیم، تا نه در تصادفی قربانی شویم و نه بقیه را قربانی خود کنیم.