استادیا / Stadia، پلت فرم بازی گوگل و رقیبی برای پلی استیشن و ایکس باکس، به تازگی در سان فرانسیسکو در کنفرانس توسعه دهندگان بازی، معرفی شد. پلی استیشن متعلق به سونی و ایکس باکس متعلق به مایکروسافت است.
در این مطلب از اینجاست دات نت به استادیا میپردازیم. فیل هریسون، رئیس بخش کنونی استادیا در گوگل، قبلاً هم در توسعه ایکس باکس نقش داشته و هم جزو سران سونی بودهاست. او میگوید نکته اصلی استادیا در این است که مختص به دستگاه خاصی نیست و انواع روشهای بازی را از موبایل گرفته تا کامپیوتر تا تلویزیون به هم پیوند میدهد.
استادیا در واقع یک سرویس استریمینگ گیم است. برای استفاده از این سرویس به هیچ کنسول بازی و کامپیوتری نیاز نیست. به علاوه لازم نیست کاربر بازیها را دانلود کرده یا به وسیله دیسک اجرا کند. به همین خاطر میتوان گفت استادیا یک پلت فرم تمام آنلاین است.
قدرت گرافیکی و پردازش از سمت سرورهای آنلاین این امکان را فراهم میکند که تنها دستگاه فیزیکی مورد نیاز برای اجرا، یک صفحه مانیتور (فارغ از اندازه آن) باشد.
استادیا / Stadia قرار است امکان اجرای بازیها را تا کیفیت 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه داشته باشد. متکی بودن به سرورهای گوگل این نوید را میدهد که خبری از لگ نباشد.
البته پخش بازی ها و اتکای کامل به گوگل نیاز به تبادل لحظه به لحظه حجم سریعی از داده دارد و به همین دلیل استادیا اینترنت با سرعت های بسیار بالا می طلبد. به علاوه مساله حجم نیز مطرح است. همه گیر شدن استادیا بیشتر آینده نگرانه به نظر می رسد، اما با گسترش اینترنت 5G و از بین رفتن مفهوم حجم اینترنت، استفاده عمومی تر از سرویس بازی جدید گوگل فراهم خواهد شد.
در مطلبی جداگانه از اینجاست دات نت به اینترنت 5G پرداخته ایم: تکنولوژی و سرعت اینترنت 5G
آزمایش اولیه استادیا به این صورت انجام شد که تعدادی از گیمرها به وسیله زیرساختهای گوگل و از طریق یک مرورگر کروم، اساسینز کرید ادیسه را بازی کردند. نتایج این آزمایش امید بخش بود اما حداقل سرعت مورد نیاز برای انجام بازی از طریق این پروژه آزمایشی، ۲۵ مگابایت بر ثانیه بود.
سرعت اینترنت پیشنهادی گوگل برای نسخه نهایی استادیا که از سال 2019 قابل استفاده خواهد بود، 30 مگابایت بر ثانیه برای رزولوشن 4K و کم تر از 25 مگابایت بر ثانیه برای رزولوشن 1080 است.
تخمین زده می شود سرعت اینترنت 5G بین 1 گیگابایت تا 10 گیگابایت بر ثانیه باشد. به همین خاطر با توسعه نسل پنجم اینترنت همراه، امید فراوانی به گسترش کار های سنگین تر اینترنتی مثل استریمنیگ گیم وجود دارد.
استادیا روی تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر (PC)، تبلت و گوشی کار خواهد کرد. دسته های بازی معمولی کامپیوتر با استادیا سازگاری خواهند داشت، اما امکان استفاده از دسته اختصاصی استادیا نیز وجود دارد. برای استفاده از این سرویس روی تلویزیون، باید حتما از دسته اختصاصی آن استفاده کرد.
گوگل در کنترلر اختصاصی این سرویس بازی برای کاهش زمان تاخیر یک ترفند جالب به کار برده است؛ بدین صورت که دسته به جای متصل شدن به دستگاه، به طور مستقیم به اینترنت و سرور های استادیا متصل می شود.
رییس بخش استادیا می گوید، کیت های توسعه بازی برای این سرویس به بیش از صد استودیو ساخت بازی های کامپیوتری ارسال شده اند. همچینین گوگل استودیو مستقل بازی سازی خودش را به نام «استادیا گیمز اند اینترتینمنت» راه اندازی کرده است که به تولید محتوای انحصاری خواهد پرداخت. سرپرست این استودیو، خانمی به نام جید ریموند است که در تهیه و تولید بازی های کامپیوتری مختلفی از جمله اساسینز کرید نقش داشته و چندین سال رئیس یوبی سافت تورنتو بوده است.
سوندار پیچای، رئیس گوگل، در مراسم رونمایی استادیا گفت که گیمر قهاری نیست اما خوشحال است در تیم او افرادی وجود دارند که به حل مشکلات مختلف تکنولوژی از روش های مختلف علاقه مندند.
از جمله قول های پیچای، کم کردن تاخیر تا پایین تر حد ممکن است. برای این کار گوگل شبکه ای از سرور ها را در سراسر جهان ایجاد کرده است که سخت افزار ها و اتصالات شخصی سازی شده برای هر فرد را فراهم می کنند. یعنی کاربر می تواند متناسب با نیاز خود میزان قدرت سخت افزار خود از جمله رم و کش را تنظیم کند. شبکه سخت افزار گوگل در بیش از 200 کشور جهان حضور خواهد داشت.
استادیا / Stadia با تکیه به سخت افزار های شرکت AMD قدرت پردازشی و گرافیکی مورد نظر کاربران را از سمت سرور فراهم خواهد آورد و در واقع کاربر از مرز های سخت افزار فیزیکی رهانده خواهد شد. گوگل می گوید استادیا هک و تقلب کردن را ناممکن خواهد کرد.
گوگل همچنین در حال توسعه امکاناتی است که کاربران بتوانند هر لحظه خاصی از گیم را که مد نظر دارند از طریق لینک به اشتراک بگذارند. اولین بازی ارائه شده برای استادیا، دوم ایترنال خواهد بود.
با وجود این که کنسول های بازی و کامپیوتر ها رقبای کلاسیک و آفلاین استادیا هستند، رقبای گوگل برای معادل استادیا از همین الان دست به کار شده اند. مایکروسافت و آمازون می خواهند سرویس های مشابهی را با استادیا راه اندازی کنند. با توجه به این که مایکروسافت و آمازون جزو پیشتازان سرویس های ابری و خدمات هاستینگ سرور هستند اگر سرویس های بازی خود را راه اندازی کنند، استادیا را به چالش خواهند کشید.
علاوه بر مایکروسافت و آمازون، انویدیا و سونی از قبل تر سرویس گیم استریمینگ خودشان را راه اندازی کرده اند.
در نهایت باید گفت گوگل قصد دارد با بازی ها کاری را کند که نت فلیکس و اسپاتیفای با فیلم ها و موسیقی ها کردند. اما آیا استادیا مثل بسیاری از پیشروی های گوگل موفق خواهد شد یا این که همچون گوگل پلاس شکست می خورد؟ جواب این سوال در آینده مشخص خواهد شد.