در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی هاچبک شرکت سایپا که کوییک نام دارد بپردازیم. این خودرو در واقع نسخهی هاچ بک ساینا است. خودروی ساینا هم که فیس لیفتی از تیبا است. امیدواریم این مطلب از اینجاست دات نت به این پرسش که «آیا کوییک بخریم یا نه؟» کمک کند.
در اسفند ماه سال 95 سایپا قیمت کوییک را بین 36 میلیون تا 40 میلیون تومان اعلام کرد که این یعنی اعلام رقابت با پژو 206. اما اتفاق دیگری ممکن است بیفتد. ممکن است قیمت این خودرو در نهایت بیش از این ها اعلام شود و عملا پژو 207 و برلیانس رقبای آن بشوند، که شانس شکست دادن آن ها برای کوئیک بسیار کم خواهد بود.
تلاش سایپا برای تنوع دادن به محصولاتش قابل تقدیر است. اما این که تلاش های این شرکت موفق خواهد بود یا نه باید دید. نکته ی جالب دیگر درباره ی “کوییک” اسم آن است که درانگلیسی به معنای سریع است. اما بنابر ادعای سایپا، واژه ای ایرانی که سابقه ای چهار هزار ساله دارد. سایپا می گوید این نام را به خاطر “تپه کوئیک” در کرمانشاه گزیده است.
سایپا در سایتش بر امکاناتی چون “استارت دكمه اي، مانیتور ۷ اينچي، كروز كنترل، بلوتوث ، صندلی برقی چند حالته برای راننده و گيربكس اتوماتيك” تاکید می کند. این امکانات کوییک شاید در برابر 206 جذابیت نسبی داشته داشته باشد اما در برابر 207 جدید ناکام می ماند. نکته ی دیگر آن است که تمامی امکانات مذکور با توجه به قیمت این خودرو، در پایین ترین کیفیت ممکن قرار خواهند داشت.
طراحی بیرونی نامتوازن اما حداقل جدید است
همانطور که گفتیم سایپا کوییک، فیس لیفت و نسخه اصلاح شده تیبا2 است. خودروساز بهتر بود از آپشن های اضافی خودداری کرده و این ماشین را جایگزین تیبا 2 (و یا حتی پراید) می کرد. چون در نهایت واقعیت ذاتی کوییک و ساینا به تیبا باز می گردد و اصل و بنیان تیبا هم به پراید.
در برخی از تصاویر می بینیم که واژه ی کراس بر کناره این خودرو نقش بسته است. بعید نیست کوییک به عنوان یک خودرو ی کراس اور معرفی شود ( که البته کراس اور نیست). اگر این اتفاق بیفتد، بلاشک ساندرو استپ وی در این تصمیم الهام بخش بوده است. در برخی از تصاویر، این خودرو دارای باربند روی سقف و همچنین ضربه گیر بالای گلگیر است.
وقتی از نمای جلو و کناری به کوییک نگاه می کنیم، کاپوت با ادامه ی بدنه جور در نمیاید. اما وقتی جداگانه از نمای رو به رو به جلو و عقب این خودرو نگاه می کنیم، می بینیم که طراحی قابل قبولی دارد و از 206 به روز تر به نظر می رسد. توازن طراحی و آیرودینامیک در پژو 206 بسیار بهتر است اما سایپا کوییک امروزی تر و جذاب تر به نظر می رسد.
داشبورد و فضای داخلی کوییک : محور اصلی تبلیغات سایپا
در تیزر تبلیغاتی کوییک می بینیم که تاکید اصلی بر امکانات داخلی این خودرو است و تصاویری از داخل کوییک را شاهد هستیم. نمای داخلی کوییک مشابه ساینا است با این تفاوت که در بالاترین نسخه شاهد نمایشگر هفت اینچی، سیستم استارت بدون دکمه و آپشن های دیگری هستیم.
در پایین ترین تیپ سایپا كوييك یا همان نسخه ی دستی، هیچکدام از امکانات تبلیغ شده در تیزر را نمی بینیم. در نسخه دستی فرمان هیدرولیک است و از مانیتور، کروز کنترل، کامپیوتر سفری و استارت دکمه ای خبری نیست.
طراحی داخلی کوییک زیبا نیست اما کاربردی به نظر می رسد. سایپا، این خودرو را به عنوان یک هاچبک مستقل از پراید، تیبا و ساینا معرفی کرده است. پس بهتر بود طراحی داخلی این خودرو تفاوت چشمگیرتری با ساینا می داشت. در نسخه ی دستی که هیچ تفاوتی با ساینا نمی توان دید، پس چرا به جای نام “کوییک” از نام ساینا هاچبک استفاده نکردند؟!
مشخصات فنی و ایمنی کوییک: پراید ارتقا یافته
خب موتور این خودرو تفاوتی با تیبا ندارد. مصرف سوخت آن هم چنگی به دل نمی زند. خود سایپا هم می داند که قابلیت مانور دادن بر توانایی های فنی کوییک وجود ندارد. کوییک با 87 اسب بخار توان، روی کاغذ از 206 تیپ 2 قوی تر و از 206 تیپ 5 ضعیف تر است.
کوییک که به طور کلی ماشین به روز تر و زیباتری نسبت به 206 تیپ 2 است، در رقابت با 206 تیپ 5 چالش بیشتری پیش روی خود خواهد دید. اما شاید گریبکس اتوماتیک آن در رقابت با تیپ 5 به دادش برسد.
از نظر ایمنی کوییک دارای دو عدد کیسه هوا است. در بالاترین تیپ، این ماشین از سیستم پایش فشار باد ها بهره می برد. به طور کلی از آنجایی که کوییک کاملن در ایران طراحی شده است، میزان ایمنی آن هنوز مشخص نیست و تا به حال در هیچ پروسه ی درجه بندی ایمنی شرکت داده نشده است.
امکانات و آپشن های مختلف کوییک
همانطور که گفتیم سایپا تاکید زیادی بر امکاناتی چون سیستم استارت دکمه ای، ورود بدون کلید به خودرو، مانیتور 7 اینچی، جی پی اس، دوربین دید عقب دارد.
هاچبک جدید سایپا، در سه تیپ فروخته خواهد شد. یک تیپ دستی با عنوان ST، که از نظر آپشن های رفاهی کاملن مشابه ساینا است. دو تیپ اتوماتیک با عنوان های ST-A و SE-A. تیپ SE-A بالاترین تیپ کوییک است.
امکاناتی چون نویگیشن، مانیتور، بلوتوث، دوربین دید عقب و سیستم کنترل صوتی روی فرمان فقط روی تیپ SE اتوماتیک به شکل پیش فرض قرار دارند. دو نسخه ی اتوماتیک از گریبکس CVT و فرمان برقی بهره می برند. اما فرمان در نسخه دستی، فرمان هیدرولیک است.
تیپ ST> سایپا کوییک دستی
تیپ ST-A> سایپا کوییک اتوماتیک
تیپ SE-A> سایپا کوییک اتوماتیک پلاس
نگاهی به جدول های زیر بیندازید:
نتیجه گیری و قیمت
آخرین قیمت تخمینی که سایپا از هاچبک – کراس اور جدیدش اعلام کرده است، 36 میلیون تا 40 میلیون تومان بوده است. با این حال پیش بینی می شود که پیش فروش کوییک بین قیمت های احتمالی 36 تا 50 میلیون تومان صورت بگیرد.
آپدیت 23 آبان ماه، ساعت 18:45:
بنابر اخبار رسیده قیمت رسمی و شرایط فروش سایپا کوییک اعلام شده است. هم اکنون تنها ساپیا کوییک اتوماتیک پلاس با قیمت نهایی 42 میلیون تومان و پیش پرداخت 19 میلیون تومان قابل سفارش است.
قیمت تیپ های مختلف کوییک به شرح زیر است:
ساپیا کوییک دستی – 32 میلیون و 900 هزار تومان
رقبای اصلی: 206 تیپ 2، سایپا تیبا 2
سایپا کوییک اتوماتیک – 39 میلیون و 800 هزار تومان
رقبای اصلی: برلیانس H220 دندهای، پژو 206 تیپ 5
سایپا کوییک اتوماتیک پلاس – 42 میلیون تومان
رقبای اصلی: رنو ساندرو دنده ای، پژو 207، دانگ فنگ H30 کراس، برلیانس H220 اتوماتیک