شان پارکر، از طراحان فیس بوک و نپستر می گوید “فقط خدا می داند که فیس بوک چه بلایی سر مغز کودکانمان می آورد.”
او که قبلن رییس فیس بوک بوده است و اکنون موسسه ای برای درمان بیماران سرطانی تاسیس کرده است، درباره واقعیت درونی شبکه های اجتماعی سخن گفته است.
شان پارکر می گوید، زمان شروع به کار فیس بوک افرادی سراغ او می آمدند و می گفتند: “ما در شبکه های اجتماعی عضو نیستیم. چون برای دنیای واقعی و زندگی مان ارزش قائلیم.” و پارکر در جواب آن ها می گفته است: “در نهایت (توجه) شما را هم به دست خواهیم آورد.”
او گفته است که عواقب عضویت 2 میلیارد نفر در یک شبکه اجتماعی مشخص نیست و این ممکن است شکل روابط اجتماعی افراد را تغییر بدهد. هم چنین او به تاثیر شبکه های اجتماعی بر کاهش بازدهی افراد اشاره کرده است.
رییس سابق فیس بوک می گوید سوال کلیدی در طراحی این شبکه این بوده است که چطور می توانند حداکثر زمان و توجه آگاهانه مخاطب را به دست آورند. در جهت دستیابی به این هدف آن ها نیاز داشته اند که به صورت مداوم موجب ترشح دوپامین در کابر شوند. مخاطبان با دیدن لایک ها و کامنت هایی که پیرامون محتوایشان وجود دارد، هیجان زده و ترغیب می شوند محتوای بیشتری را ارسال کنند.
او به سو استفاده از نقاط ضعف انسانی اعتراف کرده و گفته است نیاز انسان ها به مقبولیت اجتماعی، باعث می شود چرخه فعالیتشان در شبکه های اجتماعی پایان ناپذیر باشد. شان پارکر هم چنین گفته که “مخترعان، سازندگان – یعنی مثلن من، مارک (زاکربرگ)، کوین سیستروم از اینستاگرام، همه این افراد – این را آگاهانه می دانستیم. و با این حال انجامش دادیم.”
تمامی این صحبت ها در مصاحبه رییس سابق فیس بوک با AXIOS صورت گرفته است. هشدار های این فرد که در بطن طراحی شبکه های اجتماعی بوده ، برای رسانه ها و به طور کلی کابران شایان توجه است.