بعد از اقدام دولت به ممنوع کردن ورود خودرو های با قیمت بالای 40 هزار دلار به ایران و هم چنین افزایش شدید تعرفه واردات خودرو، بازار خودرو های وارداتی در ایران دچار رکود و بی رونقی شده است.
نمایشگاه داران پیش بینی می کنند که شب عید امسال نیز خبری از گرما و رونق در بازار خودرو نباشد. بعد از اعمال قوانین جدید، میلیون ها و بعضاً ده ها میلیون به قیمت سابق خودرو های وارداتی افزوده شد. افزایش قیمتی که خرید این خودرو ها را برای اکثر مشتریان توجیه ناپذیر می کند.
گرانی 70 میلیون تومانی هیوندای سانتافه در یک روز، به نوعی نماد گرانی های اخیر بود و بسیاری از خریداران و تحلیگران را متعجب و ناامید کرد.
تا چند ماه پیش اکثر خودو های موجود در ایران به یک قیمت منطقی نسبی رسیده بودند، اما دوباره شاهد قیمت های نجومی در بازار خودرو هستیم. در حالی که بودجه اصلی مردم ایران برای خودرو، بین 25 تا 50 میلیون تومان است، شاهد وجود قیمت های بسیار بالا در بازار ماشین هستیم.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می گوید، 63 درصد تقاضای بازار خودرو در ایران متعلق به بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان است. این در حالیست که تنوع این بازه بسیار پایین بوده و اساس خودرو های عرضه شده با این قیمت بر موتور های سه خودروی پژو 405، پژو 206 و پراید است.
با توجه به پای فشاری دولت بر عوارض سنگین بر خودرو های وارداتی و هم چنین روند صعودی قیمت ارز به خصوص دلار، کاهش قیمت خودرو های وارداتی غیرقابل پیش بینی است. البته در صورت ثبات قیمت های جدید تا سال بعد، شاید این بازار کمی از رکود خارج شود.
با توجه به قیمت بالای خودروهای کره ای مثل هیوندای و کیا، بسیاری از خریداران جذب خودرو های چینی با قیمت 70 تا 110 میلیون تومان شده اند. به علاوه بعید نیست گرانی خودرو های وارداتی، عرصه را برای ورود خودرو های چینی به بازار تا 150 میلیون تومان یا حتی بیشتر باز کند.
در بازه قیمتی بین 50 تا 100 میلیون تومان، در حال حاضر خودرو هایی مثل رنو ساندرو، دنا پلاس از ایران خودرو، کیا سراتو مونتاژ از سایپا و جک S5 از کرمان موتور، فروش خوبی را تجربه می کنند.
دلیل اقبال خریداران نسبت به خودرویی مثل دنا پلاس، طراحی خوب آن است و این که پکیج مناسبی را از نظر آپشنی ارائه می دهد. انتقادات نسبت به این خودرو شامل ایرادات برقی بعضی از دنا پلاس ها و هم چنین عدم وجود دنده اتوماتیک در این خودرو است.
به نظر می رسد در صورت افزوده شدن دنده اتوماتیک به این خودرو و هم چنین بروزرسانی موتور آن، استقبال از دنا پلاس بیش از پیش افزایش یابد.
دلیل استقبال خریداران از رنو ساندرو، کیفیت بالای ساخت و استهلاک پایین آن است. از طرفی دیگر امکانات پایین این خودرو نسبت به هم قیمت های خود، برخی از خریداران را منصرف می کند. در صورت بروزرسانی طراحی رنو ساندرو، به نظر می رسد افراد بیشتری به این خودرو جلب شوند.
جک S5 با رقیب سرسختی به نام هایما S7 رو به رو است. با توجه به این که هایما توسط ایران خودرو عرضه می شود، مزایایی از نظر گسترده تر بودن خدمات پس از فروش دارد و هم چنین بعضی آپشن های این خودرو از جک S5 بیشتر است.
از طرفی دیگر، جک اس 5 بازار دست دوم به مراتب بهتری دارد. در نهایت موتور هر دوی این شاسی بلند ها توربو است و مشکلات تعمیر خاص خودش را دارد. با توجه به این نکته انتخاب بین جک یا هایما تا حد زیادی به سلیقه خریداران واگذار می شود.