همانطور که می دانید پراید پرفروش ترین و ارزان ترین خودرو در ایران است. هم اکنون سایپا، مدل های فیس لیفت شده پراید را با نام های 132، 131 و 111 به فروش می رساند، که کم کم زمزمه خروج آن ها از خط تولید شنیده می شود.
در این مطلب اما ما قصد داریم به فورد فستیوا شوگان بپردازیم که بر خلاف پراید و یا فورد فستیوای معمولی، شمار تولید آن حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و به نوعی از کمیاب ترین خودرو های دنیا است. اما شاید می پرسید فورد فستیوا چه ربطی به پراید دارد؟! با اینجاست دات نت همراه باشید.
تاریخچه پراید
ابتدا برای فهمیدن ارتباط پراید با فورد فستیوا باید به تاریخچه مختصر این خودرو بپردازیم. آنچه ما به عنوان پراید می شناسیم، نسخه های چهار درب آن است اما این خودرو قبل از این که به نام کیا پراید شناخته شود، خودرویی دو درب و هاچبک بود که توسط مزدا و فورد تولید می شد.
اولین نسخه های پراید، خودرو هایی دو درب و هاچبک بودند که در دهه 80 میلادی، در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکا و استرالیا با نام فورد فستیوا تولید می شدند. بعد از این که فورد فستیوا از خط تولید در آمریکا کنار گذاشته شد و هم چنین در ژاپن نسخه های جدید و بازطراحی شده آن به بازار آمد، طراحی و لیسانس این خودرو را به شرکت کره ای کیا فروخته شد.
شرکت کره ای کیا که آن موقع جویای نام بود (و البته اکنون آن را با خودرو هایی مثل اپتیما و اسپورتیچ می شناسیم) فورد فستیوا را تبدیل به خودرویی چهار درب کرد و شروع به تولید آن تحت عنوان کیا پراید در کره نمود. سایپا کمی بعد از کیا، شروع به تولید پراید در ایران کرد.
چندی بعد نسخه صندوقدار پراید، سایپا صبا و نسخه هاچبک پراید، سایپا نسیم نامیده شد. در نهایت باید گفت تنها تفاوت فورد فستیوا با سایپا نسیم در تعداد در آن ها است که اولی دو درب و دومی چهار درب دارد.
فورد فستیوا شوگان از کجا آمد؟
نسخه 1989 فورد فستیوا در تولید انبوه یک موتور 1.3 لیتری با قدرت 58 اسب بخار داشت. دو سازنده خودرو های سفارشی به نام چاک بک و ریک تایتوس آمدند و یکی از موتور های قدرتمند فورد به نام SHO بر روی این خودرو قرار داده و نسخه سفارشی سازی شده فورد فستیوا را، فورد فستیوا شوگان نامیدند.
از فورد فستیوا شوگان که آن موقع هم قیمت پورشه بود تنها 6 یا 7 نسخه فروخته شد. جی لنو، مجری معروف آمریکایی یکی از خریداران شوگان بود.
چاک بک این ایده به ذهنش رسید که خودروی طفیلی فورد فستیوا را به یک ابر خودرو تبدیل کند. او و دوستش موتور 3 لیتری فورد تاروس را بر روی فورد فستیوا جمع و جور قرار دادند. آن ها کاپوت فورد فستیوا را کاملا خالی کرده و آن را به یک خودروی موتور عقب تبدیل کردند. موتور 3 لیتری 6 سیلندر آرمیده در پشت، فورد فستیوا را به یک غول غرنده به نام شوگان تبدیل کرد.
شوگان به لطف موتور 220 اسب بخاری و وزن کم خود، صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در عرض 5 ثانیه طی می کند.
تفاوت فستیوا شوگان با فستیوای معمولی تنها به موتور و مشخصات فنی محدود نمی شود، این خودرو از یک بادی کیت زیبا برخوردار است و عقب آن دو فندر واقعی قرار دارند که هوا را به درون خود می کشند. درون و بیرون این خودرو تفاوت ها و جزییات بسیار جالبی نسبت به فستیوای معمولی وجود دارد. که البته می توانید این تفاوت ها را با پراید خودمان هم مقایسه کنید!
فسیتوا شوگانِ جی لنو: همان پراید هاچبک خودمان فقط با توان 310 اسب بخار!
قیمت شوگان در زمان خودش بسیار بالا بود. این خودرو برچسب قیمتی 42 هزار دلار را با خود به همراه می کشید. فستیوای معمولی در آن زمان، تنها 7000 دلار قیمت داشت. قیمت 42 هزار دلاری در اواخر دهه 80 میلادی و اوایل دهه 90 میلادی، با محاسبه تورم آمریکا اکنون معادل 82 هزار دلار است. شوگان به نوعی هم قیمت پورشه 911 بود!
جی لنو بعدا در شوگان متعلق به خودش نیترو کار گذاشته که هنگام فعالسازی 90 اسب بخار می افزاید و توان این خودرو را به بیش از 300 اسب بخار می رساند.
جی لنو بعد از بازنشستگی خود از برنامه های آخر شب در سال 2014، برنامه ای به نام “گاراژ جی لنو” را آغاز کرد. این مجری کارکشته آمریکایی ماشین بازی قهار است و خودرو های فروانی دارد. او در یک از قسمت های گاراژ جی لنو در سال 2016 به فورد فستیوا شوگان نقره ای خودش پرداخت.
جی لنو می گوید در طول سال های فروانی که فورد فستیوا شوگان را داشته، تنها به تعویض باتری و هم چنین کپسول نیترو این خودرو بسنده کرد و شوگان او نیاز به تعمیر چندانی نداشته است.
فورد فسیتوا شوگانِ چاک بک
شوگان یک هاچبک کوچک با توانایی های فوق اسپرت است. دهه 80 میلادی، چاک بک وقتی در جمع دوستانش نشسته بود، این ایده به ذهنش رسید که یک خودروی بسیار سریع بسازد که تعمیر آن آسان بوده و قطعاتش ارزان باشند. او بعد ها کار های دیوانه وارتری نیز کرد، مثلن کارگذاشتن موتور 12 سیلندر لامبورگینی بر روی یک موتور سیکلت!
چاک بک سال ها بعد، فورد شوگانی که برای خودش نگه داشته بود و رنگ زرد قناری داشت در یکی از نمایشگاه های تیونینگ به نمایش گذاشت.
مشخصات فورد فستیوا شوگان پروتوتایپ 1989 متعلق به چاک بک
موتور: 3 لیتری 6 سیلندر وی شکل، با بلوک آهنی و سر آلومینومی – موتور عقب
اسب بخار: 220
گشتاور: 200 در 4800 دور
گریبکس: 5 دنده دستی
شتاب صفر تا صد: 5 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت
مشخصات پراید نسیم هاچ بک 1387
موتور: 1.3 لیتری 4 سیلندر – موتور جلو
اسب بخار: 63
گریبکس: 5 دنده دستی
شتاب صفر تا صد: 14.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
نگاهی به ویدیوی فورد فستیوا شوگان بیندازید: